piraeus247.gr
80c87044165cdcf704014cff1cb7c80a
ΕΛΛΑΔΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η Εξελισσόμενη Συμπεριφορά του Έλληνα Καταναλωτή: Στρατηγικές Σκέψης απέναντι στην Ακρίβεια

Η Νέα Επιχειρηματική Στρατηγική για τον Έλληνα Καταναλωτή

Η οικονομική πίεση και οι αυξήσεις τιμών έχουν οδηγήσει στη διαμόρφωση ενός νέου τύπου καταναλωτή στην Ελλάδα. Οι Έλληνες καταναλωτές δίνουν πλέον μεγαλύτερη έμφαση στην τιμή, μειώνοντας τις αγορές τους και επιλέγοντας πιο οικονομικές επιλογές, όπως είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αυτή η αλλαγή υποδηλώνει μια νέα εποχή στην ελληνική αγορά, με ενδυνάμωση της συνειδητής καταναλωτικής συμπεριφοράς και λιγότερη παρορμητικότητα.

Ο καθηγητής Γεώργιος Μπάλτας από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ερμηνεύει αυτές τις αλλαγές ως εξής: «Ο αναβαθμισμένος ρόλος της τιμής αποτελεί τον κοινό παρονομαστή στη νέα καταναλωτική συμπεριφορά. Εφόσον η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών μειώνεται, το ενδιαφέρον τους εστιάζει στο κόστος των προϊόντων». Η συγκέντρωση της προσοχής στην τιμή καθορίζει τις αγορές και τις καταναλωτικές αποφάσεις, με αλυσίδες και εταιρείες να πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες ανάγκες.

Έρευνες αποκαλύπτουν ότι μεγάλο ποσοστό καταναλωτών (από 16% έως 56% ανά κλάδο) έχει μειώσει την κατανάλωση σε άκρως απαραίτητα αγαθά λόγω των ανατιμήσεων. Αυτή η πιο οργανωμένη καταναλωτική συμπεριφορά χρίζει προσοχής, καθώς οι καταναλωτές ενδιαφέρονται περισσότερα για το κόστος και λιγότερο για την ποιότητα. Καθώς οι Καλύτερες και Φθηνότερες επιλογές οδήγησαν σε ενοικιάσεις και στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, οι καταναλωτές δείχνουν μιασκηδνοίνη στάση απέναντι σε εταιρείες που δείχνουν αδιαφορία για τις δύσκολες συνθήκες της αγοράς.

Η Οικονομική Πίεση και ο Πληθωρισμός

Όπως τονίζει ο κ. Μπάλτας, «η Ελλάδα βιώνει σχεδόν τέσσερα χρόνια οικονομικού πληθωρισμού. Η αύξηση του κόστους ζωής έχει εξελιχθεί σε ένα σύνθετο πρόβλημα, όπου είναι αναγκαίο να διαχειριστούν οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί». Με την επίσημη αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή σχεδόν κατά 20% την τελευταία περίοδο, οι ανατιμήσεις είναι αντιληπτές σε βασικούς τομείς όπως τα τρόφιμα (32%), η ένδυση (22%) και η στέγαση (24%). Οι αυξήσεις στο κόστος ενέργειας ανέρχονται ακόμη και σε 40%, φέρνοντας οικονομικές δυσκολίες για τα νοικοκυριά.

Αυτό δημιουργεί την ανάγκη για **ορθολογική κατανομή του εισοδήματος** στους βασικούς τομείς επιβίωσης, δηλαδή τροφή, στέγαση και ενέργεια. Το μηνιαίο κόστος για την κάλυψη αυτών των αναγκών τις περισσότερες φορές υπερβαίνει το εισόδημα, αφήνοντας τους καταναλωτές σε οικονομικό αδιέξοδο. Ακόμη, οι ανακατατάξεις στην καταναλωτική δαπάνη δεν αφορούν μόνο τους οικονομικά ασθενέστερους εργαζόμενους, αλλά επηρεάζουν ευρύτερα την καταναλωτική συμπεριφορά στην κοινωνία.

Η Στροφή στις Διακοπές

Δεδομένης της οικονομικής πίεσης, οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να αναζητούν τρόπους για να εξοικονομήσουν χρήματα και στις διακοπές τους. Σχέδιο έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταδεικνύει τη στροφή αυτή, με τους καταναλωτές να προγραμματίζουν περισσότερα γεύματα στο σπίτι και να αποφεύγουν εξόδους για φαγητό. Η πλειονότητα (52%) δεν προγραμματίζει διακοπές για το καλοκαίρι του 2025, ενώ ποσοστά που επιθυμούν πολύ περιορισμένα ταξίδια επιβεβαιώνουν την τάση για οικονομία.

Μάγειρεμα στις διακοπές δηλώνει το 50% των καταναλωτών, με το 62% αναζητά σούπερ μάρκετ για ενίσχυση των προμηθειών τους. Την ίδια στιγμή, η επιλογή τοπικών προϊόντων αυξάνεται, με το 53% να προτιμά να στηρίζει τις τοπικές αγορές, διευρύνοντας έτσι τον κύκλο της οικονομικής υποστήριξης στις κοινότητες. Σε σχέση με τα σημεία πώλησης, οι φούρνοι και οι τοπικές αγορές κατά το καλοκαίρι εμφανίζουν ισχυρή παρουσία στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι οι Έλληνες καταναλωτές εστιάζουν πλέον στην οικονομία και την υποστήριξη τοπικών επιχειρήσεων. Απαιτείται ευέλικτη στρατηγική για να τα αντιμετωπιστεί όλα αυτά, συνδυάζοντας την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και της λειτουργίας του ανταγωνισμού, με σκοπό τη βιώσιμη ανάπτυξη στην ελληνική αγορά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ

Νέοι Κανονισμοί Ενδυμασίας Γυναικών στη Συρία: Αλλαγές στις Δημόσιες Παραλίες και τα Ξενοδοχεία

user 3

Ο  Δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης  στην ετήσια εκδήλωση του Δικηγορικού Συλλόγου  της πόλης

admin

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης 2025 στο Kosmos 93.6: Γιορτή Δημιουργίας και Έμπνευσης

user 3